Posláno autorem: vonrammstein | 25.7.2010

Na smrt bojovníka

S Milanem Paumerem jsem se poprvé setkal před sedmi či osmi lety v malé obci v Orlických horách.

Na první pohled nebyl vůbec ničím nápadný, s výjimkou ostře řezaných rysů, s propadlými tvářemi, výraznými lícními kostmi a hlubokými vráskami. A očima jako trnky.

Hubený, poklidný chlapík, rozmlouvající s lidmi o dvě i tři generace mladšími. Bez despektu, se zaujetím, s vážností.

Měl na té akci přednášku. I s dotazy a odpověďmi trvala přes tři hodiny. Nenudil jsem se ani vteřinu. Vyprávění bylo strhující. Byl malý, drobný, ale vyzařoval sílu a přesvědčení. To není blbá fráze post mortem, to je fakt.

Měl jsem v té době poměrně čerstvě načtenou knížku „Jenom ne strach“ od Oty Rambouska, převyprávěný záznam vzpomínek Ctirada Mašína. Jako asi každému, kdo ten příběh zná, mi několik věcí nesedělo a ptal jsem se na ně. Až později mi došlo, jak trpělivý musel Paumer být, protože ty samé otázky už nutně musel dostat nesčetněkrát předtím a věděl, že ho ještě čekají mnohokrát poté.

Odpovídal trpělivě a přesně. I na tak závažné otázky, jestli opravdu museli zabít spoutaného četníka, který je nemohl ohrozit. S jeho zdůvodněním se určitě dalo morálně nesouhlasit, ale v dobovém a situačním kontextu se dalo pochopit.

Stejně tak trpělivě se fotil s každým bezvýznamným idiotem, který ho o to požádal, včetně mě. Tu první fotografii nemůžu najít a moc mě to mrzí.

V průběhu následujících let jsme se setkali asi pětkrát, občas jsme si zavolali. Měl neodolatelnou touhu vysvětlovat nepamětníkům, jaká ta padesátá léta ve skutečnosti byla. Na své vlastní náklady jezdil kamkoliv, kam ho někdo pozval, nebral si za to žádné peníze, maximálně si nechal zaplatit jídlo. Skromnost byla vedle trpělivosti jeho druhou nejvýraznější vlastností.

Na tom prvním setkání měl s sebou pozoruhodnou knihu. Už ji nějaký čas postrádám, takže nemůžu uvést jméno autorky. Jmenuje se „Byly jsme tam taky“. Je to svědectví vězenkyně z komunistických lágrů padesátých let a mělo by být součástí základního vzdělání. Protože nikdo, kdo si ji přečetl, už doživotně nemůže projevit ani stín sympatie komunistické ideologii, pokud je normální. A to přesto, že v tom krutém příběhu je obsažen nemalý nadhled a dokonce i jistý druh jemného humoru.

Paumer vydání té knihy významnou měrou sponzoroval ze svého a způsob, jakým ji šířil, byl pro něj typický: ženám ji rozdával zdarma, pánům prodával po padesáti korunách.

Nechal jsem si ho do té knihy podepsat a tehdy jsem se poprvé setkal s tím, co pro něj bylo pravidlem: Milan Paumer, ten třetí.

Velmi dobře věděl, že Mašíny zná každý. A taky to, že drtivá většina lidí si nepamatuje jména ostatních účastníků anabáze: Zbyňka Janaty, Václava Švédy (kteří útěk za různých okolností nepřežili)-a Paumera.

Nezdálo se, že by mu to vadilo. Spíš jsem měl pocit, že to bere s jistým-byť mírně trpkým-humorem. Mašíny, kteří se odmítají vrátit do ČR s tím, že tady komunisti pořád vládnou (což je půl pravdy, druhá je ta, že by tady teoreticky mohli být ještě dnes souzeni a odsouzeni) zná každý. Jediného dalšího člověka, který to dokázal a přežil, znají jenom lidé, kteří se o ten případ opravdu zajímají. Prostě Mašíni a ten…jak se jenom…no, ten třetí.

Obdivuji jeho odvahu k návratu. Jednou si mi postěžoval, že mu neustále, několikrát denně, volají anonymové, kteří mu vyhrožují smrtí, nadávají mu do vrahů, občas mu někdo kameny vysklí okna. Přesto ve svých milovaných Poděbradech vydržel.

Přes to všechno Paumer nebyl hrdina. Alespoň ne v tom smyslu, jak tomu slovu rozumím.

Hrdinu chápu jako člověka, který riskuje nebo i položí život pro záchranu jiného člověka, vlasti, při obraně víry apod. To není Paumerův případ. On jednal ve svém vlastním zájmu. Nechtěl a nedokázal žít v krvavém bahně komunistického teroru a rozhodl se odejít za každou cenu. Byl natolik odvážný a statečný, že to realizoval. To není hrdinství. To je odvaha, pud sebezáchovy a touha po svobodě. Tím celý ten skutek nezlehčuji. Jen se vymezuji vůči těm, kteří se poslední dva dny ohánějí hrdinstvím této mimořádné skupinky. Já tam hrdinství nevidím. Jen spoustu síly, odvahy a vůle. Což není vůbec málo. Vím, že ti kluci naivně věřili, že budou moci z Ameriky nějak ovlivnit dění tady, snad věřili i ve vojenskou invazi…ale to byla jen naivita. Milá, pochopitelná, ale jen naivita. Ti lidé nebyli hrdinové. Byli to bojovníci s odvahou na rozdávání. To je dobrý osud.

A dost bylo pathosu.

Heleďte, pane Paumere-pamatujete si, jak jsem si Vaše povídání nahrával v nějaké té zámecké hospodě v Poděbradech na diktafon ve foťáku? Představte si, že ho tam mám pořád. Ne z nějaké piety. Prostě mi z něj nejde vyndat. Můžu si ho přehrát, ale nejde mi stáhnout do počítače. Tak si ho holt nosím sebou 🙂

Tenkrát jsme si to nestihli dopovědět, spěchal jsem na vlak.

Nevím, kde teď jste. Nevím ani, kam jednou půjdu já. Ale doufám, že se ještě setkáme a dopovíte mi to.

(Fotografie jsou pořízeny mnou na předvolebním mítinku v Poděbradech 4. října 2008. To jsem ho viděl naposled.)


Odpovědi

  1. Sorry, Rammsteine, ale neodolám.

    I Vy mi věřte, Věro, že nebýt té průpovídky o náročnosti, už bych do toho neryl.
    Tak se na to mrknem, ať to máme za sebou.
    1. U Vás doma vládne demokracie – očividný nonsens. Mohou u Vás být demokratické poměry, ale demokracie a vládnutí je zhola nemožné. Tohle klišé můžu přejít u kohokoliv, ale ne u náročné/-ho.
    2. Prolezla jste archivy, máte dokumenty a přečetla jste snad všechno – oháníte se jednou knihou, již sám autor podává jako pohled ‚z druhé strany‘, založenou na výpovědích potomků a příbuzných + dobových dokumentech z éry stalinismu. A navíc to vydáváte za pravdu. Hm, mě to jako dobře zpracovaný úkol nepřipadá, ovšem je možné, že Vás ke svým závěrům vedla opravdu náročná cesta za poznáním.
    3. Nejste arbitr – já téměř nic nevím a Éro samozřejmě ví (Vaše slova). Sama jste se tedy do role arbitra pasovala. Omlouvám se, pokud pochopení tohoto principu bylo z mého textu pod Vaší náročnou laťkou pro chápání souvislostí.
    4. V otázce chápání souvislostí mi nevěříte, protože by mi jinak došlo, že Éro se vyjadřuje k Mašínům a nerajzuje do mně – hned ve své první odpovědi Vám vysvětluju, že ho tepu právě za to kopání do mrtvoly a o žádném útoku na sebe se nezmiňuju. Přiznám se, že tady se ztrácím, Vaše náročnost je v tomto bodě pro mou primitivní mysl nedostižná.
    5. Předhazujete mi Ivanin blog jako důvod, proč bych se neměl pouštět do Éra, kvůli jeho sprostotě – ??? O čem to, hergot, mluvíte? Veřejně a sprostě se navezl do druhého a já s tím veřejně a slušně nesouhlasil.

    Z tohoto kratičkého rozkladu mi vyplývá, že hned v několika směrech je Vaše náročnost nanejvýš obdivuhodná. Užijte si ji ve zdraví, mohlo bejt i hůř. 😉

  2. No, třeba máte pravdu a já opravdu nic nevím. Dosud jsem třeba netušil, že režiséra a scénáristu lze považovat za historika!
    Zkuste mi, prosím, také vysvětlit, co nedemokratického spatřujete na tom, že se Éro svobodně a o vlastní vůli opakovaně vyjadřuje jako dobytek a já ho za to svobodně a o vlastní vůli oslovuji jazykem, který je mu blízký? Příčiny>následky, tak to funguje, ale třeba se i v tomto pletu a Vy mě jistě nenecháte tápat ve tmách… 🙂
    Pokud jste opravdu všechny komentáře četla, pak by Vám nemělo dělat větší potíže vytvořit si časovou osu. Uznávám, že to trochu komplikuju, protože mi v Rammsteinově málokdy fungujou vlákna, ovšem když už se pouštíte na tenký led arbitra, toto je základ.
    Pokud bych mohl mít ještě jednu prosbu na závěr, rád bych, abyste ve svém blogu zveřejnila fotokopie těch dokumentů, ne jen výpisky z četby.
    Děkuju!

    • Já mám diskuze ráda, ale u vás mě to nějak nejde. Vadí mi vaše sebestřednost a pocit vlastní neomylnosti. Já jsem výslovně v předchozích vstupech uvedla, že se zdržuji vlastního názoru, chtěla jsem jen uvést pravdivé informace o obou „hrdinech“. Paumera do toho nepočítám, důvody jsem uvedla níže. Tak nevím, kde vidíte, že bych se pasovala na arbitra – to plně přenechávám vám, v tom nemáte konkurenci.
      A jako inteligentní člověk jistě víte, že pan Kačor spolupracoval při natáčení dokumentů se spoustou lidí, svědků, vyšetřovatelů, historiků; navštívil archivy a pročetl vyšetřovací spisy, takže mu nemůžete podsouvat, že by se dopustil nějaké nepřesnosti. A kniha je skvěle napsaná, podložená fotokopiemi všech důležitých spisů, včetně rekonstrukcí z místa vražd a vyšetřovacích protokolů.
      A co se týče vyjadřování éra bych ve vašem případě mlčela – po tom, co jste předvedl na Ïvině blogu.
      Jinak diskuzi s vámi uzavírám, nic nového už si nemůžeme říci.

      • Aha, takže pravda je to, co řekli příbuzní a potomci obětí a co je v oficiálních spisech totalitních úřadů, kterým šlo v první řadě o spravedlnost.
        I sám Kačor to považuje pouze za pohled ‚z druhé strany‘. No, když ale říkáte, že je to pravda…
        Máte ale alespoň pravdu v tom, jsem dost sebestředný a dokonce si troufám říct, že si to můžu lajznout. Hlavně proto, že co čtu/vidím/slyším, nad tím se zamyslím v souvislostech, než se (pokud vůbec) nějak vyjádřím. Jenom kejvat hlavou je sice pohodlnější, ale nebetyčně nudné! Navíc, na kejvání se stojí fronty, takže to určitě vezme někdo za mně!:)

        • A víte, že vám to zamyšlení nevěřím? Jinak by vám došlo, že éro se nevyjadřuje k vám, ale píše svůj názor na Mašíny. A to by demokrat, za jakého se tu vydáváte, měl respektovat a ne přejít do osobního útoku.
          Jinak jen pro vaši informaci – jsem zvyklá na náročnější vtipy a proto už na nic od vás nebudu reagovat a prosím vás o totéž.

  3. To máte tak, Věro. Když si někdo nevidí na špičku nosu a sprostě kope do čerstvé mrtvoly chlapa, který tu přese všechno zanechal mnohem větší odkaz na svobodu než dotyčný kdy namluvil, a má u toho ještě plnou pusu humanismu, nic jiného, než vulgární reakce mu nepatři. Teda patří, ale to nepatří na net. A nevím, jak u Vás, ale u nás se s každým prasetem nakládá jako s prasetem!
    Všimněte si, že ani OW se mnou nesouhlasí, přesto jí nijak vulgárně nenapadám.
    Jinak mě zaráží, že jste dosud nedala ty dokumenty, ať už v originále či kopii, k posouzení historikům, když mají takovou vypovídací hodnotu. Nebo snad chcete být jedinou držitelkou ‚pravdy‘? Nebo o tom napište alespoň blog…

    • Makatamane, to máte tak. U nás doma vládne demokracie, takže každý může říci svůj názor a diskutujeme o něm. A i když s ním nesouhlasíme, nikdy nikoho hloupě nenapadáme. Mýlíte se i jinak, ale vy víte všechno, tak nemá cenu Vám to tu vysvětlovat. A dokumenty na které se odvolávám si můžete přečíst i Vy, téměř vše, co jsem uvedla je publikováno v knize Miroslava Kačora Svědomí hrdinů. A éro tohle všechno ví, tak reagoval tak, jak reagoval. Nebudu vám radit, ale příště by to chtělo trochu nadhledu a tolerance, zvláště když o daném tématu téměř nic nevíte. Přemýšlím, že speciálně kvůli takovým jako Vy článek o Mašínech napíšu se všemi důkazy, nebude vadit, když se lidé dozvědí, jak to všechno bylo i pravdu o tom, jak s uloupenými penězi naložili.

      • Věrko, s nevychovanými sebestřednými fanatiky diskutovat nelze, nepoužívají argumenty, jen nesmyslné urážky oponenta. 🙄
        A pokud jde o ty ukradené peníze, tak ti válečníci je nejspíš jako zaslouženou válečnou kořist prochlastali s ku.vama v hospodě….ééééé, čo to trepem, to by mravní, chrabří a čestní bojovníci s komunismem neudělali! 😀 Oni jistě nakoupili spoustu psacích strojů, ilegální tiskárnu a novinový papír a všechny své nádherné humanisotické myšlénky šířili mezi vohnoutský lid -zejména pak na fakulty architektury, aby ani tam nikdo nesloužil komunistickému režimu a neprojektoval třeba kchrááálíkárny… 😆 😆 😆

        • Vlastně máš pravdu. Ale protože nás doma vedli k toleranci a respektování názoru druhých a protože jsem zvyklá hledat v ostatních spíše to dobré. znovu a znovu se o to pokouším. I když vím, že asi marně.
          Co se týká uloupených peněz, nakoupili si za ně motorky Jawa 500, Ariel 500 a Ogar 350. Dále dva gauče, čerpadlo Darling, el. průtokový ohřívač vody a drahé oblečení v Darexu, když část peněz směnili za dolary. To vše v celkové hodnotě cca 480 000 kč. Dále cca 20 000 kč utratili po hospodách, část peněz rozdali svým známým. A C. Mašín byl zavřený za nedovolené ozbrojování – udal ho kamarád, kterému chodil za ženou.
          Nestor pražských kriminalistů major Karel Kalivoda uvádí, že činnost Mašínů byla pod taktovkou StB. Aby bylo jasné, netvrdím, že s nimi vědomě spolupracovali, ale byli v jejich hledáčku a vždy, když jim byla SNB nějak na stopě, StB zasáhla. Dokonce, když SNB měla na ně podezření a žádala daktyloskopické otisky, StB je nevydala s tím, že se ztratily. Nakonec je našli v šuplíku jednoho vyšetřovatele. Důvod je jasný – StB jejich bestiální vraždy vyhovovaly, byly důvodem ke zvýšení represí a upevnění moci. Rozkol mezi StB a SNB dosáhl takového stupně, že vše musel osobně urovnávat Zápotocký. Major Kalivoda vylučuje, že bez zásahů StB by mohli téměř tři roky unikat. Vše se dálo v době, kdy každý větší nákup za hotové byl prověřován, navíc po loupežné vraždě určitě byla zpřísněna bezpečnostní opatření.
          V zájmu spravedlnost je třeba dodat, že Paumer pocházel z hluboce věřící protestantské rodiny a na jeho rukou nebyla krev, nikoho nezabil. Ale nelze ho ospravedlňovat, protože o vraždách, navíc zbytečných věděl a nic proti tomu nepodnikl.
          Vraždy byly bestiální a odůvodnění Mašínů, že zabíjeli proto, aby Kašík a Honzátko nemohli podat jejich popis neobstojí, protože cestou do Chlumce přepadli a oloupili taxikáře Eduarda Šulce o 1300 kč, saniťáky Kavinu a Turina přepadli a ujeli jejich sanitkou. I při loupežné vraždě pana Rošického je podrobně popsali jeho spolucestující, František Kočí, Karel Skokan a Ludmila Minaříková. Takže popisů a velmi podrobných měla StB dost.
          Po svém útěku na nádraží v Uckro zastřelili komisaře Martina Lehmanna, dva policisty těžce postřelili – jeden z nich, Hans Hoffman později na následky zranění také zemřel. Zákeřně ze zálohy zastřelili komisaře Heinze Sunkela a Hermanna Grumminiho.
          Při svém útěku jistě dobře věděli, jakým represím vystavují svoje blízké a že oni budou za ně muset uloupenou částku zaplatit.
          Takže sečteno a podtrženo – nechávám na svědomí každého, co v nich vidí. Já v nich vidím loupežné vrahy, kteří svými bestiálními vraždami, navíc zbytečnými, poskytli StB tolik potřebnou záminku ke zvýšení represí a ve svém důsledku pomohli upevnit moc komunistů. To je i názor většiny historiků a chtěla bych se tu zmínit o svém obdivu a úctě k Václavu Klausovi a k Václavu Havlovi – ti, kteří mě znají, ví, že zrovna jeho moc nemusím – ale jen oni dva odmítli návrh senátu na jejich vyznamenání, PROTOŽE ZNAJÍ PRAVDU.

        • http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2010080103

  4. Přečetla jsem všechny příspěvky a ačkoliv jsem to neměla v úmyslu, hlavně po přečtení Makatamanových výpadů proti Érovi jsem se rozhodla přidat svůj příspěvek. Můj strýc byl komunisty popraven, otec byl zavřený, takže mě nikdo nemůže podezírat ze sympatií ke komunistům. Strýc byl novinář a zbyla po něm nějaká písemná pozůstalost, takže část poznatků mám od něj a zbytek jsem si našla po archivech a přečetla spoustu dokumentů a snad všechnu dostupnou literaturu. Zdržím se svého hodnocení a uvedu fakta, která mohu doložit.
    Mašínové se hájí tím, že zabili příslušníky SNB, kteří přísahali věrnost totalitnímu režimu. Tento argument je absurdní nejen věcně, ale i formálně. Např. strž. Honzátko skládal přísahu dvakrát, 23.11.1945 a 8.5.1948. Totéž O. Kašík. V obou případech přísahali ….na svou čest a svědomí, při všem, co je mi svaté, že budu věrně oddán Československé republice……jejímu prezidentovi a vládě….. V obou případech byl prezidentem dr. E. Beneš. (text přísahy byl uzákoněn v r. 1947)
    Žleby – vražda J. Rošického. Pan Rošický byl vrchní účetní Kovolisu Hedvíkov. Pro peníze na výplaty nejezdil on, ale jeho podřízený. Ten ale byl v té době podezřelý z defraudace a pro peníze musel jet pan Rošický. Jen k tomu účelu mu byla propůjčena pistole, tak, jak je to všude ve světě běžné. J. Mašín ho zastavil v uniformě LM. Mám před sebou kopii pitevního ptotokolu pana Rošického a tady jsou zásadní rozpory. Mašín líčí, že při přetahování o zbraň se pan R. zastřelil sám, ale…krevní výrony v levé krajině temenní a v záhlaví….odpovídající opakovaným úderům pažbou pistole s cílem uvést napadeného do bezvědomí. Zástřel pod levou lopatkou z bezprostřední blízkosti…. zástřel ve 4 mezižebří vpravo. Prokazatelně první byl výstřel do zad. Tolik protokol.
    Pan Rošický NEBYL NIKDY ANI V LM, ANI V KSČ. V závodě pracoval jistý Karel Rosický, který milicionář byl. Ale Mašínové to velmi dobře vědí, vždyť Janata v Kovolisu dělal a dal jim tip. Proč tedy stále tvrdí, že byl milicionář?
    V jejich líčení je hodně rozporů, bylo by to na dlouhé psaní. Pokud to někoho bude zajímat, může mi napsat na můj soukromý mail. Stálo by za to zmínit se ještě, jak bylo s uloupenými penězi naloženo a že jejich příbuzní, kteří tu zůstali, museli uloupenou část splácet.
    Závěr ať si udělá každý sám.

    • Ten pan Rošický byl ale pěkně zákeřný komunista! 😉 Jen aby hodnému Mašínovi pokazil jeho čestný hrdinský výstup, tak se ztoukl do týla a temene hlavy, pak se podle střelil do zad a následně ještě do žeber! To od něj bylo skutečně hnusné, jak to pak má spravedlivý udatný válečník vysvětlovat?! 😯

  5. http://www.neviditelnypes.lidovky.cz/historie-paumer-a-masinove-byli-hrdinove-fpo-/p_spolecnost.asp?c=A100728_181904_p_spolecnost_wag

  6. Takže kdo není voják, nemůže být partyzán, a je tedy terorista. Tak tomu mám rozumět, OW? Studená válka byl válečný stav, i když právně neukotvený, protože do té doby neznámý. To nic nemění. Snad mi nechcete tvrdit, že Varšavská smlouva byl obranný, neřku-li mírový akt?! A že cíl může být jen vojenského charakteru jste vzala kde, že jsem tak smělý?
    Mimochodem, já ani nikde netvrdím, že skupinu Mašínů považuju za partyzány. Každopádně jejich čin, v kontextu dobové politiky, byl (dle mého) zcela ospravedlnitelný proto, PROTI KOMU byl veden. A to byl totalitní systém. Pokud mám vyjádřid stanovisko, na koho padá vina za smrt těch lidí, je to právě komunismus! Bez toho by se nic takového nestalo. Ostatně, stačilo by, kdyby jim na hranicích od ‚zaměstnanců‘ nehrozilo zastřelení a v klidu by odešli. Takže tak.

  7. V ulici u našich bydlí jistý Kocourek. Byl to ‚uliční důvěrník‘ a je bigotní bolševik. Ale ani od něj jsem neslyšel (a že nadává na skupinu Mašínů fest) výrazy: gauneři, hochštapleři, sadistická hovada a arogantní zmetci. Možná byste si rozuměli, Éro! Co to je za kokotiny, že ,,se pár arogantních zmetků rozhodlo vést válku“ a ,,byli v zaměstnání“? Tohle si nechte na agitku do Rudého Práva. Ta válka tu byla celou dobu, jen přešla na jinou formu, komunismus je zločin a ti ‚zaměstnanci‘ ho aktivně podporovali! Jejich popisem práce bylo mmj. střílet do neozbrojených lidí, kteří nechtěli být součástí tohoto zvrhlého systému. Takže se svým vohnoutím salónním pravičáctvím a demagogií, že krádež je loupež (viz výš) DI DO, VOLE, PRDELE!, (replika Tři Sestry). Ještě bych ty Vaše žvásty pochopil, kdyby některá z obětí byla Váš příbuzný, ale i tak bych si myslel, že nejste v právu. Bylo a je legální použít všech! prostředků, abych nemusel žít v totalitě. Že jste se Vy rozhodl jinak, protože jste vohnout, je jenom Váš problém. S bolševickým zanícením pro obhajobu komouškých poskoků tady kopete do lidí, kteří se rozhodli jinak. Kde, kurva, vůbec berete odvahu, když Vy jste si tu v klidu prděl a možná, potichučku za zataženou roletou po tmě a pod peřinou řekl ,,Komunismus je svinstvo!“? Co všichni ti, kteří díky těm zaměstnancům z hranic trpěli v tomhle sráčským systému s obavama, že jakýkoliv hlasitější nesouhlas nějakej vohnout hned za tepla nabonzuje, aby sám mohl v klidu a míru chodit do zaměstnání a živit rodinu? Do hajzlu, takhle mě už dlouho nikdo nenasral! Možná to je tím, že takový kryptobolševický sračky jsem zrovna od Vás nečekal.

  8. Ti mrtví byli součástí aparátu, který vraždil masy, zavíral lidi do lágrů, mučil všechny, kteří nesouhlasili. Byli to ochotní poskoci komoušů, beze cti, bez páteře a bez výčitek. Vohnouti na ^n! Chtěli normálně žít, jo? Tak proč teda bránili takový zvěrstvo? Nikdo je nenutil ‚bránit‘ tenhle normální život. Co to je za kecy, Éro. Komouši jsou podle Vás zmrdi, ale kdo se jim postaví, ten taky? Co vyšší princip celé téhle události? Defétistický žvásty o tom, že byl mír jsou kraviny. Byla studená válka, svět nikdy nebyl tak extrapolovaný, a v každé válce jsou mrtví, kteří mají rodiny! Nebo mi chcete nakecat, že zabíjení vojáků wehrmachtu byl zločin, protože to nebyli nacisti, nevěděli o koncentrácích a ‚jen‘ bojovali za svou zem tak, jak jim přikazovala vojenská povinnost?

  9. Máte pravdu v tom, že se dokázal vrátit a prožil si tu svoje. Určitě vykonal hodně práce a jeho přínos pro pochopení té doby mladými není malý. To, co skupině vytýkám, jistě dokázal nejen odčinit, ale ještě cosi navíc.
    Budiž mu země lehká.

    • Jak lze odčinit vraždu??? 😯 Ti mrtví nevedli válku, normálně se snažili žít ve světě, jaký byl, měli rodiny, kterým jistě jejich smrt zásadně změnila životy. Nesouhlasím s tím, že něco takového lze odčinit tlacháním na besedách se studenty.

      • Možná ne, Éro, možná je v tomhle rozporuplném příběhu důležité to, že přijel a čelil konfrontaci se svými činy. To je odvaha i svým způsobem očistec. Víme houbeles, jak to zpracovával – to má snad trochu někde zaznamenané vR. Jsou lidé, kteří se provinili ubíjením někoho po dobu mnoha let, což je možná horší, než vražda – a mohou v klidu předstírat, jak jsou úžasní. Všechno je relativní. Nejsem soudce, jen mám pocit, že když čelil růzností názorů, kritice i sprosťárnám, vyslechl, co mu bylo přiděleno, snad dostatečně.
        Zbytek už má na starosti jiný režisér. Nám náleží jenom ta maličkost, abychom už nedovolili návrat takové šílené doby.

        • Milá Witch, chápu Vaše tradiční laskavé vnímání každé lidské stránky -i těch méně ušlechtilých. Jenže Paumer sice „čelil konfrontaci se svými činy“, ale nikdy nepřipustil, že se podílel na vraždě. Vždy to jejich nesmyslné řádění obhajoval plky o boji s komunismem, stejně jako si své vražedné mise obhajují islamisté, stejně jako své konání obhajuje Brožová-Polednová…. Očistec je určený k pokání, pokání je možné jen po přiznání viny. Mašíni a Paumer se cítili být nepochopenými hrdiny, nikoliv napravenými hříšníky.

    • Amen.

  10. Hmmm…. Nesdílím Váš obdiv k pochybnému „hrdinství“ této partičky teroristů. Vražda spoutaného člověka a krádež cizích peněz zůstávají vraždou a loupeží i kdyby se halily důvody nejsvětějšími. Paumera osobně neznám, ale stejně jako Mašíni, působil ve všech tv záběrech jako hochštapler. Topolánek s vyznamenáváním takových gaunerů pěkně ulítl. To už mohl zrovna vyznamenat taky Saddáma a Ládina -ti svůj „boj“ a vraždění také opentlili kecy o právu na svatou válku. 😦

    • Osobně mám z tzv. „třetího odboje“ převelice smíšené pocity. trvám na tom, že loupež je loupeží a vražda vraždou v každém společenském zřízení. Nakonec, co je povoleno v řádném (po vyhlášení válečného stavu) boji je definováno v Polním řádu (základní právní dokument nejen české armády).
      Případ bří Mašínů vnímám jako glorifikaci terorismu.

      • Tak, tak! Nedokážu nějak strávit situaci, že někdo si uctivě třepe rukou a vyznamenává sadistické hovado, které podřízlo spoutaného člověka. 😯

    • Píšu jasně, že je za hrdiny nepovažuju. Krádež výplat bych snad ani nezmiňoval, peníze byly jistě pojištěné a zaměstnanci kvůli ní o hladu nezůstali. Je to jiné, než okrást konkrétního člověka. Čímž samozřejmě nehájím krádež jako takovou.
      Zabití spoutaného člověka-otce tří dětí, pokud si pamatuju-pro mě vždycky byl největší problém v celém příběhu. Můžu Vám napsat, jak na to Paumer odpovídal, pokud o to stojíte. Částečně na to odpovídá Makataman výše-i o morální dimenzi téhož.
      Nikdy jsem neměl problém si s Paumerem potřást rukou, protože to byl slušný člověk.
      Závěrečné přirovnání považuji za úlet já, takže nekomentuji.

      • Překvapujete mne! Skutečně by mě zajímalo jaké argumenty mohou obhájit dva hříchy: krádež a vraždu. Podle Vašich slov je tedy krádež pojištěné věci omluvitelná či snad dokonce ani krádeží není???? 😯 A vražda ve jménu ryze soukromého boje za své osobní zájmy není vražda??? 😯 A o jaké morální dimenzi je řeč? Co je morálního na situaci, kdy si pár arogantních zmetků řekne, že povede válku a začne krást a vraždit lidi, kteří žádnou válku nevedou? Jakou válku vedli lidé v budovách WTC 11. září 2001? Stejnou jako tehdy ten četník, byli v zaměstnání, aby uživili sebe a své rodiny.

        • Zmíněné skutky jako přestupky proti Desateru i obecné morálce omluvitelné nejsou. Klíčem k pochopení je fakt, že ti lidé vedli skutečnou, partyzánskou válku s režimem a jeho exponenty. Ve válce je ovšem dovoleno ukořistit majetek nepřítele, je dovoleno ho zabít a žádný soudný voják si nenechá v zádech živého protivníka. Vím, že formálně o vyhlášenou válku ve vojenském smyslu nešlo, ale vysvětlil to někdo taky těm dvaceti tisícům VoPo, kteří se je snažili ulovit v pohraničních lesích??
          Z tohoto pohledu se chovali podle válečné morálky a je zatraceně snadné a laciné se nad tím v teplém obýváku ve svobodné zemi pohoršovat.
          Taky si uvědomte, že kdyby komunisti nezavřeli hranice a nerozpoutali teror, neměl by nikdo důvod zdrhat do nějaké rozumnější země a rád by seděl doma na prdeli, nebo by prostě svobodně odešel. Kdyby komunisti nebyli takový zrůdný dobytek, celá tahle věc by se vůbec nestala.
          Nikde nepíšu, že se mi všechno, čeho se dopustili, líbí.
          Trvám jen na tom, že to v daném kontextu dokážu pochopit.

          • Partyzánská válka = terorismus.
            Pošťák není exponentem žádného režimu. Ani řadový policista jím není, i když můžete tvrdit, že je režimním slouhou.
            Ani v řádně vedené válce (fuj to je hnus, ale předpokládám, že všichni chápou, význam) není možné zabíjet a krást. Viz. Polní řád AĆR, tuším Hlava IV. Dokonce ani při vojenském útoku není prvotním cílem pobít do mrtva protivníka.
            Neobhajuji svinstva studené války. Hnus to byl na obou stranách. Pan Paumer projevil značnou dávku osobní statečnosti tím, že se vrátil a podal své svědectví o poválečném Československu.
            Budu se opakovat, ale i v „horké“ válce, stejně tak i kdykoli jinde je vražda vraždou, krádež krádeží, loupež loupeží, znásilnění znásilněním.
            V Přerově se stále přemílá, jestli Hučín je hrdina nebo lump. Já tvrdím, že lump. Nedovolené ozbrojování, obecné ohrožení, podvodné jednání… daří se mu porušovat i nekomunistické a dnes platné zákony.

            • OW, pošťák nemá kvéra a obvykle nestřílí lidi na rozkaz státu. A co byla nejčastější profese důvěrníků? Ne! Že by pošťák? Nevím, proč jste si vybrala zrovna tuhle profesi pro příklad, ale byl to dost úlet, nemyslíte? Partyzánská válka=terorismus? Proč tedy existují oba tyto pojmy, když jde o jedno a totéž? A platí stejná (i)relevance pro partyzánskou válku proti totalitnímu teroru, a proti demokratickému zřízení?

            • Hučín je jistě kontroverzní postava, vím, že Paumer ho chodil podporovat, ale neznám ten případ do detailů, proto se k němu nebudu vyjadřovat. Partyzán nerovná se terorista. Je to způsob boje, použitelný v situaci, kdy nelze vést formální, otevřenou válku. A pokud se jedná o boj proti totalitě (jakékoliv), je zcela legitimní.
              Válka má svá vlastní pravidla, kterým je kupodivu zcela ukradený Polní řád AČR. Účelem války je zvítězit za použití jakýchkoliv dostupných prostředků (pokud se nejedná o čestný rytířský souboj s pevnými pravidly). Proto jsou dovoleny i věci, které by v míru a svobodě vedly do kriminálu nebo na šibenici. Znásilnění mezi ně ovšem nepatří.

              • Nechtěla jsem, ale nevydržela jsem nezareagovat. Právní dokument typu „Polní řád“ má armáda každého státu a ať se Vám to líbí nebo ne, doba kdy vítěz bral vše a účel světil prostředky (ve válečném tažení) je už pryč. Doufejme, že na věky. I když ve světle očekávaných občanských nepokojů… ale to už je jiný šálek kávy. 😦
                Ještě pro MKTM – partyzánský způsob boje není teroristický pouze v případě, že příslušný stát je ve válečném stavu s dalším státem (státy), záškodnické akce postihují jen a pouze vojenské objekty a cíle.

                • Jo, a samo že záškodníci jsou příslušníky (zpravidla bránící se) armády.

                  • Vy se ale pořád točíte na jakémsi formálním vyhlášení válečného stavu. K ničemu takovému v té situaci dojít nemohlo, i kdyby ta skupinka byla složená z vojáků, což nebyla. Byl to spíš útěk z kriminálu, ve který bolševici proměnili celý stát.

          • Rammsteine, nešlo o žádnou válku, jen o „hru na válku“, kterou si vymysleli pošahaní fanatici. Kdyby zaútočili na ÚV KSČ nebo přímo vrcholové exponenty režimu, tak to snad pochopím, ale „vést válku“ s účetním a četníkem je stejné jako když islámští pomatenci vedou svoji „svatou“ válku s lidmi v hotelu, na tržišti, v kanceláři, v autobuse…. Nechápu, že nejste ochoten vnímat tu zcela jasnou paralelu. „Ukořistit majetek nepřítele“ -vážně myslíte, že ty prachy na výplaty patřily nepřátelům??? 😯 Nepřátelům koho? Čeho?
            Že komouši zavřeli celej stát za železnou oponu byl hnus, ale tisíce lidí dokázaly vyřešit svůj odchod z tohoto lágru bez páchání krimininálních zločinů. Stejně tak mohli „odejít“ a vést svůj zahraniční „odboj“ i tihle gangsteři.

            • Ano, a taky po nich naši stateční pohraničníci stříleli a hodně jich zabili a ještě víc pozavírali na desítky let. Oni prostě nechtěli být žrádlem pro samopaly nebo sadistické bachaře. Chtěli se v případě potřeby bránit.
              Proč by útočili na ÚV?? Oni chtěli vypadnout, ne se nechat rozstřílet na kusy.

              • Vypadnout chtělo tisíce lidí a mnozí také vypadli. Jen Mašíni s Paumerem u toho potřebovali podříznout svázaného chlapa a ukrást balík peněz. Proč by útočili na ÚV -přece aby dostáli svým absurdním proklamacím, že chtěli „bojovat s komunismem“. Bojovat s lidmi, kteří o jejich „boji“ neměli ánung je podlost stejná jako když jiný terorista vede svůj boj s turisty.

                • Heleďte, tohle je zbytečné. Máloco polarizuje Čechy tak ostře jako tahle skupinka. Máloco je posuzované tak černobíle. Znám celé spektrum názorů, od nekritické glorifikace až po věšení pro výstrahu. Zřídkakdy najdete něco mezi tím. Ostatně-mým záměrem nebylo vyvolat polemiku na tisíckrát probrané téma, k tomu už se asi nic objevného dodat nedá. Jen jsem zavzpomínal na člověka, kterého jsem znal a vážil si ho, toť vše.

                  • A dyk já Vám rozumím. Však už se celkem známe. 😉

  11. … a ten třetí, co i umřel jako třetí…

    Stejně mi přijde – z různých článků, knih, dokumentů, rozhovorů – že byl vlastně první.
    Za hrdiny je taky nepovažuju, v tomto ohledu ani nechápu, jak nějakýho přičinlivýho idiota napadlo navrhnout je zrovna na metál ‚za hrdinství‘, notabene když musel vědět, že se z toho naše postbolšanská společnost posere. Ale myslím, že zrovna Paumerovi byly nějaký řády u … Svůj odkaz tu zanechají všichni i tak.

    Nemusíš bejt vohnout, pokud opravdu nechceš!

    • Ano, jeho role je ve stínu Mašínů opomíjená, ačkoliv mu náleží třetinový podíl. A jestli někomu náleží indiánské jméno Malý Velký Muž, je to on.
      Je zvláštní se dívat na jeho ustřelený prst a průstřel břicha od Volkspolizei a poslouchat to klidné vyprávění, tu až nepochopitelnou smířenost s osudem.
      Metál za hrdinství je kravina, měl to být metál za zásluhy, za odboj. Vždyť bez Paumerovy iniciativy by snad dodnes nebyl třetí odboj uznán.
      Přesto jsem Topolánkovi vděčný i za to poněkud zmatené ocenění. Na to, že ten ogar není moc chytrý, to byl slušný výkon.
      Skoro se mi chce věřit, že to „za hrdinství“ byl just a provokace, právě proto, aby se postbolševici posrali. Což se stalo.


Napsat komentář

Kategorie